Aku homo cun suka kawin sejenis

Aku homo cun suka kawin sejenis
Aku homo cun suka kawin sejenis

Thursday 1 March 2012

Lembu oh lembu



Al-kisah hatta arakian tersebutlah kisah seorang Melayu yang mana lembunya yang kurus-kering nampak tulang sebab tak cukup duit untuk beli rumput untuk diberi makan pada lembu kurus-kering itu terpaksalah menjualkan lembunya yang kurus-kering itu kerana kedaifan hidup.

Maka datanglah seorang tokey Cina yang kaya-raya gemuk-gedempol macam babi yang gemuk yang suka diratahnya yang suka nak bantu dan bela orang Melayu yang daif dan miskin dengan membeli lembu kurus-kering itu dengan harga yang teramat murah,  tak setimpal dengan harga lembu itu sebenarnya.

Harga daging lembu yang diimport dari luar negara kerana pembekalnya kaya-raya di pasaran ialah RM15 sekilo manakala harga daging lembu tempatan yang kurus-kering kerana tak cukup makan ialah RM20 sekilo.  Harga daging dipasaran dikuasai oleh orang Cina dan inilah yang cuba nak diubah oleh NFCorp sepertimana yang dirancang oleh kerajaan Barisan Nasional bagi membantu petani Melayu yang papa-kedana dan bagi membolehkan orang Melayu juga bersaing di pasaran daging dikuasai orang Cina.

Ini tidak adil sama sekali.  Keadilanlah yang diperjuangkan oleh sayangku jadi sudah tentu kalau nak adil,  kekayaan harus dikongsi secara seimbang.  Mana boleh satu kaum je jadi kaya?

Mana boleh keadilan itu hanya membela sayangku?  Haruslah keadilan itu membela semua kaum di negara ini terutamanya kaum Bumiputera yang telah lama tertindas akibat penjajahan selama 450 tahun.

 

Tetapi ada pula orang yang berkepentingan yang cuba nak sabotaj NFCorp agar ketirisan di NFCorp nanti bila dah melingkup dapat diambil-alih olehnya sekaligus mengkayakan dirinya dan kroni-kroninya dengan jalan singkat dan mudah.

Oleh kerana orang Melayu itu teramat miskin dan terlalu kelaparan akibat sudah sebulan tak cukup makan,  maka terpaksalah dengan berat hati menjualkan lembunya yang kurus-kering macam tuannya jugak itu kepada tokey Cina yang suka nak tolong orang Melayu.

Melayu suka tindas sesama Melayu.  Melayu macam ni patut dibontoti.  Tetapi Cina ini lebih mulia hatinya suka nak tolong Melayu.  Cina macam inilah yang kita cari-cari.

Tokey Cina ni amatlah bermurah hati untuk menghulurkan wangnya yang banyak untuk membeli lembu kurus-kering itu dengan harga tidak lebih dari RM950.

Amatlah gembira hati Melayu miskin hidup tak cukup makan tinggal nyawa-nyawa ikan itu berpisah dengan lembu kurus-keringnya untuk harga yang begitu mahal.  Melonjak-lonjak kegembiraan.

Nasib baik tak mati sakit jantung kerana terlalu gumbira!  Kalau mati pun lagi baik dari terus hidup terseksa tak cukup makan kena penyakit tibi.

Lagipun Melayu miskin yang hidupnya dibela oleh tokey Cina kaya-raya ni pun baru je dapat tau dari kawannya seorang berbangsa India yang bernama Sivarasa bahawa lembunya yang dibela oleh Sivarasa tu yang gemuk sedikit kerana cukup makan telah dibeli oleh tokey Cina kaya-raya yang sama.

Lagi menggembirakan bila dapat tau harga lembu gemuk-gedempol Sivarasa suka makan kambing ialah RM2000 iaitu harga yang lagi rendah dari harga lembu kurus-kering yang dibeli dari Melayu tu.

Oleh itu,  homo cun amat berbangga apabila terdapat tokey Cina yang begitu prihatin dan sudi nak membantu petani Melayu yang hidup teraniaya dan menjadi hamba di bumi Tanah Melayu sendiri.

Begitulah al-kisah hatta arakian kisah dongeng yang tidak ada kena-mengena dengan yang hidup atau yang telah mampus!  Tiada haiwan yang diseksa atau dibunuh untuk menjayakan kisah ini.

No comments:

Post a Comment